Výživové okénko

Trénujete? Pak myslete také na správný pitný režim

Pitný režim je v mnoha ohledech pověstnou alfou a omegou kvalitního tréninku i vlastního závodu. Kdybyste s sebou měli mít během tréninku jen jednu jedinou věc, určitě by to měla být sportovní láhev s iontovým nápojem. V článku se dozvíte, kolik tekutin z těla vyloučíte během výkonu a jak tomu uzpůsobit pitný režim v závislosti na intenzitě tréninku. O tom, že není pití jako pití, svědčí i porovnání iontového nápoje s vodou se šťávou.

Regenerace – novodobý fenomén

Může správná nutriční (výživová) strategie podpořit zotavení sportovce po výkonu? Existuje mnoho různých důvodů se domnívat, že ano. Sportovní výkon je pro tělo náročná činnost, která z organizmu značně vyčerpává energii, minerální látky a tekutiny a poškozuje svalová vlákna. Vyčerpaný organismus regeneruje pomaleji a hůře a doplněním živin a tekutin můžeme nastavit podmínky rychlejšího návratu do výchozího stavu. Když ale budeme k povýkonovému jídelníčku přistupovat lajdácky, můžeme dobu regenerace i zdvojnásobit. Což se pak negativně projeví na rozvoji naší trénovanosti a vitality.

Trénovanost zvýšíte i výživou

Snad každý opravdový sportovec trénuje i za účelem zvyšování výkonnosti. Víte ale, kdy během tréninku vaše výkonnost roste nejvíce? A v jaké části tréninku se rozhoduje o únavě, která pak může negativně ovlivnit přínos dalšího tréninku? A proč bývá dříč výsledkově horší, i když trénuje téměř nepřetržitě oproti kolegovi, který na trénování nemá tolik času? Nejen na tyto otázky odpovídá další díl našeho ENERVIT nutričního okénka.

Jak proti křečím

Svalové křeče jsou vedle hlaďáku snad největším strašákem vytrvalostních sportovců. Lze křečím předcházet? Nebo můžeme jejich zákeřnost alespoň potlačit? A nebo to nejde a musíme se naučit s nimi žít? Jaké minerální látky jsou s křečemi spojovány a známe množství těchto elektrolytů obsažených v plazmě a potu? Na tyto i další otázky odpovídá náš další ENERVIT seriál.

Jak snídat a jíst před závodem

Snídaně patří snad k nejvíce diskutovaným otazníkům před startem jakéhokoliv závodu. Proto v tomto díle přinášíme detailní časování jídla před závodem, včetně snídaně a toho, jak zamezit pocitům hladu před startem i v průběhu závodu. V článku rovněž najdete doporučení, jakým jídlům se před sportem vyhnout a jaká nám zase naopak mohou s výkonem pomoci.

Na SkiTour v plné síle

Výkon běžce na lyžích je podpořen hned třemi základními druhy energie. Aby se vaše několikaměsíční tréninkové úsilí projevilo naplno, chtělo by to na připravenosti těchto zdrojů pracovat nepřetržitě, ale především pak v posledních dnech před startem závodu, kdy budete ladit detaily a hledat formu. A jelikož všechny tři energetické zdroje ovlivníte stravou, může být jejich ladění před startem i docela zábava. Jaké tři zdroje to tedy jsou?

ENERVIT výživové plány na závody série SkiTour

Ve vytrvalostních sportech se výkon zhoršuje především v důsledku špatné stravy před startem a z důvodu vyčerpání sacharidů uložených ve svalech, což je častý jev během závodu. Proto jsme na letošní seriál SkiTour zpracovali jako novinku 5 výživových strategií rozdělených dle délky trvání výkonu od 3 do pěti hodin.

Ilustrace

ČEZ Bedřichovský NLM

Jizerské hory

Jizerky v jiném světle? To je Night Light Marathon, který zahajuje seriál SkiTour od roku 2014. Běžci na lyžích s čelovkami startují tento jedinečný závod na Bedřichovském stadionu, tedy v místě, kde se jezdí i legendární ČEZ Jizerská 50!

Ilustrace

Kašperská 30

Churáňov, Šumava

Šumavou klasicky nebo volně! Závod na Šumavě nabízí závodníkům třicetikilometrovou trasu, výběr techniky je však pouze na nich. Závodníci však mohou absolvovat 30 kilometrů klasicky a 30 kilometrů volně dohromady. Šestý ročník Kašperské 30 jistě prověří běžkařské zkušenosti všech účastníků SkiTour.

Ilustrace

Karlovská 50

Velké Karlovice, Beskydy

Unikátní atmosféra a jedinečná trať, to je závod ve Velkých Karlovicích. Projeďte na běžkách 50 nebo 25 kilometrů malebnými valašskými vesničkami a jejich okolím. Start závodu je dostihovém závodišti, následuje přejezd přes železniční trať a výstup na sjezdovku. Na atraktivnosti trasy dodávají i širé romantické pláně mezi sady s jabloněmi.

Ilustrace

Orlický maraton

Deštné v Orlických horách

První únorový víkend ožije již po třitřicáté Deštné v Orlických horách. Je libo 40 kilometrů klasicky, nebo raději o dvacetikilometrové kolečko méně, kde si závodníci mohou vybrat mezi volnou a klasickou technikou? Náročná trasa a její profil dají závodníkům pořádně zabrat, jen těžko najdou místo, kde by si mohli dovolit trochu odpočinku.

Ilustrace

ČEZ Jizerská 50

Bedřichov, Jizerské hory

6 000 závodníků, 50 kilometrů, tři desítky národností, jedinečná atmosféra, to vše a mnohem více je jeden závod: Jizerská 50! V roce 2017 se uskuteční už 50. ročník. Závod v Jizerských horách startuje v novém termínu o třetím únorovém víkendu v Bedřichově.

Ilustrace

JeLyMan

Velké Vrbno, Jeseníky

Seriál SkiTour uzavírá závod na pomezí Králického Sněžníku, Rychlebských hor a Hrubého Jeseníku. JeLyMan je součástí největšího seriálu v běhu na lyžích u nás od roku 2014. Zakončete zimu 40 km či 20 km během na lyžích z Velkého Vrbna a zpět. Na trati jsou prudká i táhlá stoupání, stejně tak jako dlouhé roviny.

Generální partner

  • ČEZ

Hlavní partneři

  • Hervis
  • Pojišťovna VZP, a.s.
  • Volkswagen - užitkové vozy
  • Česká pošta

Partneři

  • DB Schenker
  • Enervit
  • Crystal Bohemia
  • KAMA
  • CzechTourism
  • Nature Valley
  • Sensor
  • SWIX
  • Bílé stopy
  • Tiskárna Žaket

Marketingový partner

  • RAUL

Mediální partneři

  • ČT4 Sport
  • Kamsdetmi.com
  • SKI magazín
  • Nordic
  • Snow
  • Svět outdooru
  • Skinordic.cz
  • Pohora.cz
  • bezky.net

Oficiální dodavatelé

  • TKF

Za podpory

  • Svaz lyžařů ČR
Výživové okénko
Banner 1
Banner 2
Banner 3